Strefa porad

Bądź smart

i kupuj taniej na TIM.PL

Data publikacji: 20.12.2021

Elektroinstalatorzy - ich potrzeby, wyzwania i ocena branży

Elektroinstalatorzy - ich potrzeby, wyzwania i ocena branży

Cyfryzacja, zmiany klimatyczne i nowe przepisy sprawiają, że praca Elektroinstalatorów nieustannie się zmienia. Firma Eaton we współpracy z Keralla Research postanowiła zbadać, co przedstawiciele tego zawodu sądzą o zmianach na rynku, jakie są ich przyzwyczajenia i potrzeby. W raporcie Elektroinstalatorzy 2021 swoją opinią podzieliło się 200 profesjonalistów z firm elektroinstalacyjnych.

linia
OZE - najważniejszy trend dla instalatorów

Przedstawiciele firm elektroinstalacyjnych w Polsce uważają, że OZE i inteligentne rozwiązania to obecnie kluczowe trendy w ich branży – ponad połowa badanych wskazała jeden z tych dwóch kierunków. 14% ankietowanych specjalistów twierdzi natomiast, że do najważniejszych trendów należy również magazynowanie energii w budynkach.

Po sukcesie programu „Mój Prąd” nie jest zaskoczeniem, że OZE wysuwa się na czoło trendów wskazywanych przez Elektroinstalatorów. Z dopłat skorzystało już ponad 220 tys. podmiotów i gospodarstw domowych.

Bartłomiej Jaworski, Senior Product Manager, Eaton 48,5% Elektroinstalatorów, głównie tych z długim stażem pracy (ponad 21 lat), zwraca uwagę na zbyt wolne tempo transformacji energetycznej. Odmiennego zdania jest tylko 19,5% ankietowanych, w większości fachowców z 3-5 letnim doświadczeniem. Według nich, transformacja przebiega zbyt szybko.

Wykres 1- Ocena tempa transformacji energetycznej
Podpis zdjęciaWykres 1- Ocena tempa transformacji energetycznej

42,5% ankietowanych pracuje w firmach, które zajmują się montażem fotowoltaiki, jednak jest to zazwyczaj niewielka cześć ich zleceń. Fotowoltaiką jako głównym obszarem realizacji zajmuje się tylko 8% ankietowanych firm, głównie z 3 do 5-letnim stażem na rynku. Przedsiębiorstwa z 21-letnim lub dłuższym stażem w ogóle nie zamierzają zajmować się takimi instalacjami.

Potrzeba większej kontroli wykonawstwa

Zdaniem ponad połowy Instalatorów istnieją obszary prawne, które trzeba dopracować ze względu na brak jednoznacznych standardów. 37,6% uważa, że właśnie takich zmian wymaga kontrola wykonawstwa. 13,9% specjalistów negatywnie ocenia nadmierne formalności. Z drugiej strony, 38% fachowców nie oczekuje żadnych zmian w przepisach – zazwyczaj są to osoby z długim, ponad 21-letmin stażem.

Źródła wiedzy instalatorów – internet czy szkolenia?

44,5% Elektroinstalatorów czerpie wiedzę o produktach bezpośrednio od hurtowni i przedstawicieli sprzedawców. Tyle samo specjalistów znajduje potrzebne informacje na stronach producentów.

W dalszym ciągu Instalatorzy jako źródło wiedzy wskazywali przedstawicieli producentów (33%) – zwłaszcza ci pracujący w dużych firmach elektroinstalacyjnych o zatrudnieniu przekraczającym 51 osób. Specjaliści z krótkim stażem (3 do 5 lat) informacje na temat produktów uzyskują od znajomych z branży.

Wykres 2 – źródła informacji o produktach
Podpis zdjęciaWykres 2 – źródła informacji o produktach

Warto zauważyć, że aż 94% badanych deklaruje aktywne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych. Robią to najczęściej na szkoleniach zewnętrznych – zwłaszcza osoby pracujące w branży od 11 do 20 lat. Najczęściej uczęszczają na szkolenia organizowane przez producentów (39,8%) lub niezależne podmioty (30,1%). Nie brakuje jednak osób, które dokształcają się samodzielnie (30,5%). W tej grupie do poszerzania wiedzy najczęściej stosuje się zasoby internetowe, takie jak materiały producentów (32%) oraz portale, blogi i czasopisma branżowe (28,5%).

Elektroinstalatorzy na zakupach

Przeważająca liczba instalatorów (73%) zamawia potrzebne materiały w sieci. 32% deklaruje natomiast, że online zamawiają przynajmniej połowę produktów. Im większa jest firma zatrudniająca fachowca, tym częstsza jest tendencja do zakupów online. Zakupy tradycyjne preferują głównie właściciele mikroprzedsiębiorstw. 57% respondentów twierdzi, że najważniejszym kryterium przy zakupie produktu jest stosunek jakości do ceny. Za istotne uważa się też dostępność i czas dostawy (21,5%) oraz najniższą cenę (20%).

Uwadze Elektroinstalatorów nie umyka też renoma produktów lub marki (27,5%). Jednak w ostatnim czasie ponad połowa kupiła produkt innej firmy niż zazwyczaj. Decyzja o takiej zmianie jest najczęściej podyktowana wymaganiami zleceniodawcy (41,4%), szybszą realizacją zamówienia (37,9%) oraz lepszą ofertą cenową (26,7%).

Wykres 3 – Kryteria wyboru produktów
Podpis zdjęciaWykres 3 – Kryteria wyboru produktów

Instalatorzy dokonują zakupów najczęściej 2 tygodnie przed rozpoczęciem prac, dlatego przywiązywanie dużej wagi do dostępności i szybkości dostawy nie jest zaskakujące. Firmy na rynku przeważnie nie robią zapasów – taka praktyka w ogóle nie jest spotykana w mikrofirmach, które działają ponad 11 lat.

Raport Elektroinstalatorzy 2021

Pełen raport na temat pracy Elektroinstalatorów, włącznie z komentarzami ekspertów, można znaleźć na www.eaton.pl/raport-elektro


Łączy nas napięcie

Porównywarka

Zgłoś uwagi

Sklep TIM jest stale rozwijany, aby sprostać stale rosnącym potrzebom naszych klientów. Jeżeli pojawił się jakiś błąd na stronie, chciałbyś aby pojawiła się nowa funkcjonalność lub funkcja na stronie nie działa, tak jakbyś tego oczekiwał – prześlij nam informację.

Rodzaj zgłoszenia

Informacja kontaktowa (Abyśmy mogli poinformować o stanie zgłoszenia lub doprecyzować problem.)

Opis błędu / informacja do zgłoszenia:


Administratorem danych osobowych podawanych przez Ciebie w ww. formularzu „ZGŁOŚ UWAGI” jest TIM S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Kontakt z administratorem możliwy jest listownie, pocztą e-mail na adres odo@tim.pl. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych – Panią Roksanę Lejpamer, z którym kontakt możliwy jest pocztą e-mail na adres odo@tim.pl.


Szczegółowe dane administratora: TIM S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-612) przy ul. Jaworskiej 13, wpisana w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS 0000022407, NIP 897-000-96-78, kapitał zakładowy 23 300 000, 00 zł. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu prowadzenia z Tobą komunikacji oraz rozpatrzenia sprawy zainicjowanej przez Ciebie jako prawnie uzasadniony interes administratora (art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Będziemy je przetwarzać do czasu wniesienia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu, przy czym nie dłużej niż przez okres przedawnienia roszczeń mogących wyniknąć w związku z przedmiotem danej komunikacji. Masz prawo do dostępu do danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia oraz ograniczenia przetwarzania, jak również prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa). Przysługuje Ci prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. Odbiorcami danych mogą być podmioty, którym Administrator powierzy przetwarzanie danych, w tym na przykład podmioty dostarczające infrastrukturę techniczną wykorzystywaną w celu prowadzenia Portalu. Podanie ww. danych osobowych jest dobrowolne, jednakże odmowa ich podania uniemożliwia prowadzenie z Tobą komunikacji oraz rozpatrzenia sprawy zainicjowanej przez Ciebie. Więcej informacji na temat przetwarzania Twoich danych osobowych przez TIM S.A. w związku z korzystaniem przez Ciebie z Portalu oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce prywatności Portalu.